fredag 17. januar 2014

Oppskrift på helt himmelsk dessert!


Foto: Franciska Munck-Johansen

Denne desserten er en av de man spiser i små biter, mens man bare nyter!

Jeg fikk den da jeg besøkte NorefjellHytta, og jeg bare måtte spørre om oppskriften. Jeg var så heldig å få den, og jeg fikk til og med lov til å dele den med dere!

Ønsker dere en riktig god helg!

Jordbær/sjokolade-trøffel med hvit sjokoladekrem

250 g jordbær (gjerne frosne)
250 g mørk sjokolade
50 g sukker

0,3 dl fløte
200 g hvit sjokolade

200 g havrekjeks
100 g smør

Litt bakekakao til pynt

Knus kjeksen og bland den med smeltet smør. Ha blandingen i små former.

Kok opp bær med sukker. Kjør blandingen i en blender. Smelt den mørke sjokoladen og bland den med bærene.
Hell sjokolade/jordbær-blandingen over kjeksbunnene i de små formene.

Kok forsiktig opp fløten og tilsett den hvite sjokoladen. Avkjøles i minst 12 timer. Pisk da kremen til passende konsistens og sprøyt den over kakene.

Ha litt bakekakao i en liten tesil og dryss over som pynt.

Tips: Denne kaken er ekstra god, servert med gresskarkjerner stekt med litt sukker og limesaft. Kaken kan fryses.

5 kommentarer:

  1. Måtte klikke meg inn da jeg så bildet på en bloggroll...Dette så kjempegodt ut!

    SvarSlett
  2. Ser utrolig fristende ut..må prøves ves en anledning :) Skal det være 0,3 dl fløte som det står? Eller skal det være 3 dl?

    Mvh Aina fra sør :)

    SvarSlett
  3. Denne må bare prøves! Jordbær og sjokolade:) Mmmmm

    SvarSlett
  4. ojojoj, så god den så ut:)

    SvarSlett
  5. Du får min kompliiment. Dejlige opskrifter og skønne billeder. Må jeg stjæle lidt af opskrifterne, det er så bra med lidt ny inspiration, imens vi venter på våren. Her i det østlige Danmark har vi lige fået vinterens første sne, hvilket jeg ikke er så glad for. Jeg er en gammel kone på 75 år og klarer ikke at stå fast, når der er is og sne på vejen.
    Tak for nu
    De kærligste tanker til dig fra
    Bibi Dahl, Almind ved Kolding
    bibidahl@stofanet.dk

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...